top of page

De Praktiserende Heiden


Zonsondergang op Texel, eigen foto

Vele heidenen zijn lopende encyclopediën. Ze kennen de Edda's uit hun hoofd , de saga's, de elementen, hoe een ritueel eruit ziet en alle correspondenties van de seizoensfeesten. Ze weten wat seidr is en galdr, wat de runen betekenen energ ze weten alle namen van planten en bomen. Natuurlijk is al deze kennis welkom, maar hoe praktiseer je het heidendom? Hoe breng je het in de praktijk? We vieren de feesten, of alleen of met een groep, maar hoe breng je het heidendom in je leven, iedere dag? Veel mensen vinden dit moeilijk, zijn druk met het dagelijkse leven (werkwerkwerk, kinderen, feestjes, sporten, gezond eten, opleiding, sociale contacten, boeken lezen, boodschappen doen, koken, stofzuigen, douchen, etc.etc.etc.) Vaak verliezen mensen door deze, en andere dingen zoals facebook/internet, hun focus over wat nu écht belangrijk is. Er zijn tegenwoordig 1001 prikkels om ons heen en velen kunnen hier slecht mee omgaan en vergeten wat ze nu eigenlijk wilden doen en wat prioriteit heeft. Om deze focus terug te brengen, in combinatie met het praktiseren van het heidendom/natuurgebaseerde-spiritualiteit, ga ik iedere woensdag een praktische tip met jullie delen, hoe jullie dit in jullie dagelijks leven kunnen inbedden. Hierdoor wordt heidendom geen hobby, maar een LEVENSWIJZE. Vandaag gaan we het hebben over de cyclus van de dag en hoe je je kunt verbinden met de beweging van de Zon. Ikzelf werk veel met het levenswiel, dit levenswiel bestaat uit Noord, Oost, Zuid en West. Dit is het wiel van leven en het heet zo omdat het de seizoenen en ons eigen leven beiden (re)presenteert. Oftewel; de cyclus van het leven. Dat is nu allemaal wel een beetje veel om uit te leggen maar het kan ook simpel: We kunnen deze cyclus ook zien in de dag, namelijk zo: Noord = De slaap/de nacht. Oost = Wakker worden/De ochtend. Zuid = Dingen ondernemen en neerzetten/De middag West = Afbouwen en tot rust komen-klaarmaken voor de nacht/ de avond. Wanneer we de cyclus van de natuur, in dit geval het dagritme van de natuur, volgen, kunnen we ons meer verbinden met de natuur en dus een natuurlijker leven gaan leiden. Het betekent niet dat je om 4 uur moet opstaan omdat dan de zon opkomt, ik begrijp dat dat in het kader van werktijden misschien niet mogelijk is. Maar je kunt wel je eigen ritme proberen af te stemmen op die van de natuur. Iedereen weet wel dat het goed is om 's avonds niet meer heel actief te doen, of veel werk te gaan doen, omdat je dan moeilijker tot rust komt en nog steeds met honderden dingen in je hoofd zit wanneer je gaat slapen - gevolg: niet kunnen slapen en een hoofd dat maar doorgaat met praten. Hoe kun je je verbinden met het dagritme en dus met de cyclus van de natuur? Je kunt beginnen met een klein ochtend ritueel en een klein avondritueel in te passen. Ik zelf doe dat om 9 uur in de ochtend (of o 7 uur als ik moet werken) en om 21:00 uur in de avond. In de ochtend ziet mijn ritueel er als volgt uit (om je een voorbeeld te geven): 1. Ik sta op en kleed me aan en maak me klaar voor de dag. 2. Ik ga voor het raam staan, aangekleed en wel, en zeg: "Ik verwelkom de Zon die opkomt in het Oosten, de ochtend en daarmee een nieuwe dag. Moge ik vandaag het beste uit mijzelf halen en alles doen wat ik moet doen. " Ik richt me om 21:00 uur tot het Westen (waar de zon ondergaat), of de zon nu nog op is of niet, en zeg: "Ik verwelkom de avond en daarmee richt ik me naar binnen. Ik laat alles wat mij niet dient, spanningen en zorgen, van mij afvallen en wend me tot de rust van het Westen." Daarna, na 21 uur, ga ik zo veel mogelijk van het internet af en beantwoord ik geen chat-berichtjes of e-mailtjes meer. Ik ga niet meer sporten of andere activiteiten doen die veel energie of gedachtekracht vergen. Ik ga niet meer bellen of projecten starten of nog even aan dat ene verslag werken. Ik ga een boek lezen, of een serie kijken of in bad of even rustig wandelen of buiten zitten in de tuin, ik schrijf vaak gedichten en ben meer bezig in de droom en fantasiewereld dan met het drukke gedachteleven van overdag. Het gaat er niet om dat je dit na gaat doen, maar dat je gaat voelen wanneer de dag begint, wanneer de dag (en dus de Zon) op het hoogste punt is en er dus het meeste energie aanwezig is. Deze energie kun je inzetten voor je eigen werk, je vaart dus eigenlijk op deze energie mee, deze flow, en zet dit in voor je eigen werk. Daarna kun je voelen wanneer de avond ingaat, deze overgang voel je - dit hoeft niet perse om 21:00 u te zijn, wellicht voel jij dat het fijner is om de overgang naar avond om 22:00 uur te beleven. Wat belangrijk is dat er een moment is van actie, overdag, en een moment van loslaten en rust; in de avond. Dit is het ritme, vind je eigen natuurlijke ritme dan jou verbind met de natuur, de cyclus van de Zon/Dag! Dit is het voor vandaag, probeer het maar een week, als je wilt. Mij helpt het heel erg, het laat me meer verbinding voelen met de natuur en de cyclus van al het leven en brengt me geluk en rust. Dit alles gun ik ook jou. Doe zoals het hierboven staat of vindt je eigen manier, maar de essentie is dat je de overgang van de natuur ook binnen jezelf gaat zoeken. Van nacht naar ochtend, van dag naar avond.

Probeer het maar en veel succes!

Uitgelichte berichten
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Er zijn nog geen tags.
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page